אי אמ אס (EMS – Express Mail Service) הוא שירות דואר בינלאומי מהיר. השירות ניתן על ידי כ-190 רשויות דואר ברחבי העולם כולל רשות הדואר בישראל. שירות EMS אי אמ אס מבטיחים זמני משלוח של עד 10 ימי עסקים בין מספר רב של יעדים ברחבי העולם . השירות ניתן למסמכים ולחבילות עד משקל 20 קילוגרם. כדי להשתמש בשירות זה יש לשלם מקדמה. מספר המעקב של משלוחים שנשלחו באמצעות EMS מכיל 9 תווין (ולא 13 כמו במשלוח רגיל), והוא יתחיל תמיד באות האנגלית E. למשלוחים באמצעות EMS יש עדיפות גם בזמני המשלוח וגם במהירות המעבר במכס.
דרך לראות את מיקום ההזמנה שלך בעולם, מן הרגע שהמוכר שולח אותה ועד שהיא מגיעה אל מרכז האיסוף הקרוב אליך. כדי לעקוב אחרי הזמנה נעזרים במספר מעקב. מספר מעקב הוא שורה של מספרים ואותיות שניתן לכל פריט שנשלח בדואר. כאשר מקישים את מספר המעקב באתר מעקב משלוחים, אפשר לראות את המיקום של פריט הדואר. מעקב המשלוחים של דואר ישראל מוכר, אך הוא מראה רק את ההזמנות שכבר הגיעו לישראל. 'מעקב משלוחים בזמן אמת של זיפי מציג את מיקום הדואר שלך בכל מקום בעולם.
החלפה בין מערכת מידות שנהוגה בישראל לבין מערכת מידות שנהוגה בחו"ל. בארצות שונות בעולם משתמשים במידות שונות לסימון בגדים, נעליים, טבעות, ועוד פרטי לבוש. מערכת המידות שבה משתמשים למדידת בגדים ונעליים היא השיטה האירופאית (המסומנת כ-EU). קיימות בעולם בנוסף מידות אמריקניות, אסיאתיות, אוסטרליות ואחרות. מוכרים ואתרים מחו"ל נוהגים היום לצרף מידות מדויקות בס"מ לבגדים ונעליים. חשוב לדעת שגם בין מותגי ביגוד שונים קיימים הבדלים בגודל בין אותן המידות, בעקבות שימוש בגלופות שונות מעט במפעלי הייצור. דרך נוחה להמיר בין המידה הישראלית המוכרת לבין מידות מחו"ל היא להשתמש ' בטבלת המרת מידות .
מס המוטל על סחורות ופרטי דואר שנשלחים לתוך ישראל. את המס הזה מטילים על חבילות שערכן הכולל (ללא דמי משלוח) הוא מעל 500$ וערכו משתנה באחוזים בהתאם לסוג המוצרים שהוזמנו. בעזרת ' מחשבון מכס ניתן לבדוק את גובה המכס על מוצרים בקטגוריות שונות. קיים בלבול לעתים בין מכס לבין מסים נוספים שמוטלים על מוצרים בהזמנה מחו"ל – אשר מוטלים על הזמנות החל מ-75$, כמו מע"מ, מס קנייה, מס שחרור ואגרת רשומון.
מע"מ – בגובה 17% מסכום החבילה, מוטל על הזמנות בסכום של מעל 75$.
מס קנייה – מס בגובה 17%-35% שמוטל על מוצרים מקטגוריות מסויימות, כמו מוצרי אלקטרוניקה, טבק, אלכוהול ועוד.
עלות שחרור – עלות הוצאת חבילות שנעצרו במכס. לרוב בסכום בין 60 ל-300 ש"ח.
אגרת רשומון – עלות הרישום עבור שחרור חבילות שנעצרו על ידי רשויות המכס. לרוב בסכום של 30-90 ש"ח.
באתר זיפי ניתן החזר מלא של כספי המכס, המע"מ והשחרור על כלל ההזמנות.
מס שמוטל על עסקאות ועל יבוא והזמנה של מוצרים מחו"ל. נכון ל-2021 גובה המע"מ הוא 17% מסכום העסקה שבוצעה. כאשר מזמינים מוצרים מחו"ל, הם פטורים מתשלום מע"מ עד למחיר 75$ לא כולל את דמי המשלוח. הזמנות שמחירן 75$ צפויות להידרש בתשלום נוסף של המע"מ, וללא תשלום זה לא נוכל לקבל את ההזמנה. שיעור המע"מ הוא קבוע לכל המוצרים, אך משרד האוצר יכול לשנות אותו בצורה גורפת עבור כל השוק.
מס שמוטל על מוצרים ששייכים לקטגוריות מסוימות, כמו מוצרי טבק, חלקי רכב, סוללות ועוד. בעמוד הזה ניתן לראות את רשימת המוצרים שעליהם מוטל מס קנייה. חוק מס קנייה קיים בישראל משנת 1952. שיעור המס הזה משתנה בהתאם לסוג המוצר, והוא מחושב תמיד כאחוז מתוך סכום הרכישה הכולל, ללא דמי משלוח. החל מ-2017 מס קנייה מוטל גם על טלפונים סלולריים ועל כרטיסי SIM.
רשות המיסים עלולה לתפוס מוצרים שעלותם מעל 75$ ולדרוש כתנאי לשחרורם תשלומים נוספים, כמו מע"מ, מס קנייה ותשלום מכס. אם המוצר עוכב פיזית במחסנים של רשות המכס, נדרש בנוסף לתשלומים האלו גם תשלום אגרה עבור הפקת טופס השחרור של ההזמנה. עלות אגרה זו, המכונה "רשומון" יש לשלם בין 30 ל-90 שקלים. באתר זיפי כלל המוצרים מוגנים באמצעות שירות "מגן מכס", אשר מוודא כי גם אם הזמנה נתפסת על ידי רשויות המכס, אנו מחזירים לכם את כספי התשלום והאגרות השונות במלואם.
אתר הקניות הגדול ביותר בפולין. קניון אינטרנטי ענק עם מוצרים בכל הקטגוריות, החל ממזון וכלי בית ועד למכוניות. מעל 85% מהקניות ברשת בפולין מתבצעות דרך אלגרו, תוך שהיא מביסה פלטפורמות בינלאומיות מתחרות כמו איביי, אליאקספרס ואמאזון. המחירים באלגרו תחרותיים ונשענים על מחירון פולין, הידוע כמשתלם במיוחד לתיירים ואנשים מבחוץ. אלגרו משלב מכירה ישירה ממחסנים לקנייה ממוכרים ישירים. מוצרים ייחודיים באלגרו כוללים מותגי ביגוד, הנעלה וקוסמטיקה מכל העולם לצד בגדי חורף, מזון וכלי בית במחירים משתלמים במיוחד לעומת המחיר בישראל.
אתר הקניות הגדול ביותר בפולין. קניון אינטרנטי ענק עם מוצרים בכל הקטגוריות, החל ממזון וכלי בית ועד למכוניות. מעל 85% מהקניות ברשת בפולין מתבצעות דרך אלגרו, תוך שהיא מביסה פלטפורמות בינלאומיות מתחרות כמו איביי, אליאקספרס ואמאזון. המחירים באלגרו תחרותיים ונשענים על מחירון פולין, הידוע כמשתלם במיוחד לתיירים ואנשים מבחוץ. אלגרו משלב מכירה ישירה ממחסנים לקנייה ממוכרים ישירים. מוצרים ייחודיים באלגרו כוללים מותגי ביגוד, הנעלה וקוסמטיקה מכל העולם לצד בגדי חורף, מזון וכלי בית במחירים משתלמים במיוחד לעומת המחיר בישראל.
אליאקספרס (או עלי אקספרס) הוא אתר קניות עצום שממוקם בסין, בעל היקף מכירות שמשתווה ועוקף את זה של אמזון האמריקנית ושל איביי. עלי אקספרס פתח נתחים רבים משוק המוצרים הסיני אל העולם המערבי והפך מעסק של 60,000 דולרים בשנת 2010 לאחת החברות המצליחות בעולם, עם שווי נוכחי של מעל 500 מיליארד דולרים. אליאקספרס מקשרת בין מוכרים מסין לבין קונים מכל העולם. היתרונות של אליאקספרס כוללים מבחר מוצרים עצום מכל הסוגים, מחירים משתלמים במיוחד, תחרותיות גבוהה בין המוכרים וכן מערך ייצור והפצה ענקיים שמאפשרים שילוח למרבית העולם בזמנים נוחים באופן יחסי. בנוסף לאליאקספרס שירות הגנת הקונה משלה אשר מאפשרים ללקוחות לקבל החזרים וזיכויים במקרה של תקלות.
שירות שמעניקים אתרי הקניות הבינלאומיים הגדולים, כמו אלי אקספרס ואיביי כדי לסייע לקונים במקרה של פריטים שלא הגיעו או שהגיעו פגומים או שונים מן התיאור באתר. הגנת הקונה היא כיסוי שיכול לתת החזר כספי מלא, בהתאם לפרטי ההזמנה שלכם. באלי אקספרס, שירות הגנת הקונה ניתן על ידי האתר עצמו ובאיביי הגנת הקונה ניתנת על ידי תאגיד Paypal אשר גובה את התשלומים ומנהל אותם בפועל. לעתים קרובות קיים חלון זמן מרגע קבלת המוצרים או המועד האחרון להגעתם, שבו ניתן לפנות להגנת הקונה על מנת להפעיל את השירות.
עסק שנועד להעביר מטענים וסחורות בתוך הארץ או בין מדינות בעולם (שילוח בינלאומי). חברות שילוח קיימות לצורך העברת מטענים מסחריים, צבאיים וכן לשינוע סחורות בין חנויות ואנשים פרטיים. היקף הפעילות הלוגיסטית של חברות שילוח כולל רכישה, ייצור, הפצה וסילוק פסולת. עבור הצרכן הפרטי, חברות שילוח מציעות את היתרונות של מסירת סחורות בזמן קצר יותר בדרך כלל מאשר על ידי רשות הדואר ולעתים קרובות עד לידי הלקוחות, דבר שחוסך את ההגעה העצמית למרכז איסוף. יתרון נוסף שלהם הוא בשילוח חבילות גדולות שדורשות טיפול מיוחד.
מיקוד הוא סדרת ספרות שבהן הדואר משתמש לצורך מיון פריטים יעיל ומדויק. בישראל כיום מקצים מיקודים בני 7 ספרות. בעמוד 'איתור מיקוד ניתן לרשום את הכתובת ולקבל את המיקוד המדויק. ניתן לשלוח פריטי דואר גם ללא ציון המיקוד, אך ציון המיקוד מוסיף ודאות שדבר הדואר יגיע ליעדו. במדינות שונות בעולם משתמשים בשיטות מיקוד שונות, כמו שיטות המשלבות מספרים ואותיות. יוצאות דופן הן הונג קונג, אנגולה ופנמה, שבהן לא משתמשים במיקוד.
קוד שמכיל ספרות ואותיות ומשמש תעודת זהות של משלוחי דואר. מספר המעקב מודפס לרוב על תוויות המשלוח בצורת ברקוד. דוגמה למספר מעקב: RS00008576616CN האותיות במספר המעקב מציינות את פרטי המדינה שממנה נשלח הדואר, למשל CN מציין משלוח מסין. לרוב לאחר שהזמנה מגיעה לגבולות ישראל ניתן לה מספר מעקב חדש עם הסיומת IL. קיימות מספר תבניות של מספר מעקב, אך כולן מכילות אותיות לצד מספרים – ואין לטעות בינם לבין קודים שמכילים מספרים בלבד, כמו מספרי הזמנה. כדי להשתמש במספר המעקב ולראות היכן נמצאת הזמנה שלך, יש להעתיק אותו ל 'מנוע מעקב משלוחים
כרטיס אשראי שמאפשר לבצע עסקאות גם בחו"ל וגם בישראל. עסקאות אלו כוללות הזמנה מאתרי אינטרנט מחו"ל, כמו אלי אקספרס, איביי ואמאזון, וגם שימוש פיזי בזמן השהייה בחו"ל לביצוע רכישות שונות, משיכת כסף מכספומטים וכן הלאה. שימוש בכרטיס בינלאומי בחו"ל עלול לגרור עמלות שימוש גבוהות בגלל היעדר הסכמים של חברות אשראי מישראל עם גופים וחברות שאינן ישראליות, ולכן מומלץ לברר את העמלות השונות לפני יציאה לחו"ל. מרבית כרטיסי האשראי המונפקים בישראל כיום הם כרטיסים בינלאומיים.
אשראי שניתן להשתמש בו רק לביצוע עסקאות בתוך גבולות הארץ שבו הונפק הכרטיס. כרטיס אשראי מקומי ישראלי מאפשר למשוך כסף בתוך ישראל, לקנות מחנויות ומאתרי אינטרנט ישראליים – אך בניגוד לכרטיס אשראי בינלאומי לא ניתן להשתמש בו עבור שירותים מחוץ לארץ. לעתים קרובות כרטיסי האשראי הראשון שהבנק מספק ללקוחות הוא מקומי ולאחר תקופת שימוש ניתן "לשדרג" אותו לכרטיס אשראי בינלאומי. דרך אתר זיפי ניתן להשתמש גם בכרטיס אשראי מקומי כדי לבצע קניות מאתרי אינטרנט בחו"ל.
כרטיס אשראי שמנפיק הבנק שבו אנו מנהלים את החשבון שלנו. הבנקים בישראל נמצאים בהסכמים עם חברות אשראי שונות. כאשר אנחנו מבקשים מהבנק כרטיס פנים בנקאי, הם יציעו לנו כרטיס ' ממבחר הכרטיסים שמציעה החברה המנפיקה נמצאים איתה בשיתוף פעולה. היתרונות בכרטיס כזה הוא שעכשיו הבנק משמש לנו כתובת אחת גם לחיובי האשראי וגם לחיובים בחשבון הבנקאי. החסרונות של כרטיס כזה הם העובדה שאנו מוסרים בידי הבנק שליטה גדולה בחשבונות שלנו, והצורך לבטל את הכרטיס במקרה של מעבר בין בנקים.
כרטיס אשראי שמונפק באופן נפרד ועצמאי מהבנק שבו אנחנו חברים – ישירות על ידי חברת האשראי שבה בחרנו. התשלום לחברת האשראי מתבצע במקרה כזה על ידי מתן הרשאה לחשבון הבנק שלנו. הסכום יורד באופן חודשי קבוע בהתאם לסכומי החיוב. היתרונות של כרטיס כזה הם מסגרת אשראי נפרדת מזו של הבנק, דבר שיכול לעזור בהתנהלות הכלכלית החודשית שלנו. ההתחשבנות שלנו עם כרטיס כזה גם היא מופרדת בין הבנק לחברת האשראי ולכן המוניטין שלנו אצל אחד מהם לא משפיע או פוגע האחד בשני. החיסרון הוא אותה התנהלות כפולה, ביצוע מעקב כפול אחר החיובים השוטפים באשראי ובחשבון הבנק.
המיקום הפיזי של ההזמנה שלך בסניף הדואר המקומי או מרכז הפצת החבילות שאליו הגיע הדואר שלך. מספר המדף מאפשר לעובדי הסניף למיין את פריט הדואר כך שיוכלו לאתר ולמסור אותו במהירות. הוא מורכב לרוב ממספר ואות אחת. לדוגמה: ג-130. ניתן להירשם לקבלת הודעת SMS מדואר ישראל אשר יישלח אליך את מספר המדף בכל פעם שהזמנתך מגיעה למרכז איסוף הדואר הקרוב אליך.
אתר קניות ומכירות בינלאומי באינטרנט. איביי הוא אחת הפלטפורמות הוותיקות והגדולות בעולם למסחר בין אנשים פרטיים ובין חנויות. אי ביי הוקם ב-1995, וכיום חברים בו מעל מאתיים וחמישים מיליון משתמשים רשומים מכל העולם. ניתן למצוא ב-eBay מוצרים מכל התחומים והוא כולל גם פריטים יד שנייה, פריטי אספנות וחפצים נדירים. התשלום באיביי נעשה דרך מערכת התשלומים פייפאל PayPal. פיי פאל הוא תשלום מאובטח שמציע בנוסף שירותי הגנת הקונה שמתחייבים להחזיר את כספי הקנייה במקרים של תקלות ברכישה, כמו של מוצר פגום, שונה מהתיאור באתר או מוצר שלא הגיע.
כרטיס אשראי של הדואר ניתן על ידי דואר ישראל ומונפק על ידי חברת Payoneer. הדואר מציע שני סוגי כרטיסים, מסוג Visa ו-Mastercard. בניגוד כרטיסי אשראי אחרים, אלו כרטיסים נטענים. אפשר להטעין אותם באמצעות האינטרנט או דרך סניפי השירות של הדואר. בהתאם לכך, השימוש בכרטיס אשראי של הדואר מוגבל בסכום הכסף שהוטען בו מראש. אין אפשרות למשוך בכרטיס זה סכום שחורג מהסכום שהוגדר, ולכן הוא משמש לעתים ככרטיס להגבלת ההוצאות ולמקרים שבהם יש צורך בהתנהלות כלכלית מחושבת.
צורת תשלום נהוגה של חלוקת סכום ההוצאה למספר גביות כסף שוות. חלוקה לתשלומים מאפשרת להתמודד כלכלית עם הוצאות גדולות שעלולות להוביל למשיכות יתר, לחריגות ולקשיים בהתנהלות הכלכלית השוטפת. מרבית העסקים מציעים את האפשרות לפרוס לתשלומים החל מסכום מסוים, שנע לרוב סביב 300 שקלים. ישנו גבול על מספר התשלומים שניתן לחלק אליהם עסקה כלשהיא. בנוסף, פריסה למספר תשלומים הגבוה לרוב מ-3 מוסיפה תשלום נוסף בצורת ריבית, וזו משתנה בין בתי העסק והבנקים השונים וכן בהתאם לעסקה.
ציון באחוזים (מתוך 100%) שניתן למוכרים על סמך כלל הדירוגים של לקוחות שקנו ממנו. עקב התחרותיות הגבוהה בקניות באינטרנט, מוכרים מעוניינים לקבל דירוגים גבוהים כדי להראות ללקוחות שמומלץ לרכוש מהם. הדירוג כולל את כל מרכיבי השירות – שהמוכר היה אמין במשלוח המוצרים זריז גם באספקת המוצר וגם במענה לשאלות, וניתן לרכוש ממנו בראש שקט. אנחנו ממליצים לקנות ממוכרים שדירוג המוכר שלהם בערוצים השונים הוא 97% ומעלה.
סכום כסף שנדרש עבור הוצאות שליחה של ההזמנה. דמי המשלוח עשויים לכלול את הוצאות האריזה, הטיפול, פעולת השליחה בדואר ועוד. דמי המשלוח מושפעים לרוב ממשקל המוצר ומגודלו, ולעתים כשמדובר במוצרים רגישים, אלקטרוניים וכיוצא בז גדלה עלות המשלוח. מוכרים רבים נוהגים לגלם את דמי המשלוח בתוך עלות המוצר או לספוג את דמי המשלוח ולהציע משלוח בחינם.
החלפה בין ערך השקל הישראלי לערך מטבע החוץ הרלוונטי. בהזמנה מאתרים בחו"ל, הסכומים לתשלום מופיעים במטבע המקומי, או במטבע בינלאומי כמו דולר אמריקני $ או אירו €. ערכי המטבעות משתנים בכל יום ואיתם יחס ההמרה בין המטבעות השונים. בעמוד 'המרת המטבע הזה ניתן לראות ערך השקל לעומת הדולר, האירו, והפאונד הבריטי נכון לשעת החיפוש.
אתר מידע של משרד הכלכלה והתעשייה שמאפשר לראות אילו מוצרים חייבים בתשלומים נוספים עבור הזמנתם לישראל. הדרישות ליבוא מוצרים נוטות להשתנות ועל כן מומלץ להקיש את שם המוצר שרוצים להזמין ולראות את התקנות הנוכחיות. לאחר הקלדת שם המוצר ומציאתו ברשימה, תוכלו לראות את הכמות המותרת ליבוא אישי, את מיסי היבוא הכרוכים בהזמנתו ואפילו את שירותי השילוח השונים שבאמצעותם ניתן להזמין אותו עד אלינו.
חנות, מרכול, קיוסק וכל בית עסק פרטי שמשמש כמקום לאיסוף וחלוקה של פרטי דואר. במסגרת שיתוף פעולה של רשויות הדואר בישראל, ניתן היום לאסוף מוצרים שנשלחו בדואר בבתי עסק ולא רק במרכזים של הדואר. היוזמה צמחה בעקבות מספרי הזמנות גדולים של חבילות מחו"ל שיצרו תורים ארוכים במרכזי הדואר. כדי לאסוף את הדואר ממרכז מסירה יש להתעדכן בשעות הפעילות שבהן בית העסק מוסר דואר. לעתים קרובות טווח השעות יהיה קטן משעות הפעילות של העסק עצמו.
אתרי הקניות באינטרנט מקציבים טווח זמנים שלוקח להזמנות להגיע אל הלקוח מרגע ביצוע ההזמנה. המועד האחרון להזמנה הוא קצה טווח הזמנים הזה. זמן ההמתנה ומהירות השילוח של הזמנות תלויים בגורמים שונים, כמו סוג המשלוח – דואר ימי או מוטס, דואר רשום או רגיל וכן בתקופות עומס, חגים וחופשות ואפילו חברות התעופה השולחות. אם הזמנה שביצענו לא הגיעה עד שחולף מועד ההגעה האחרון, אפשר ומומלץ לפתוח פנייה כדי לדווח שהמוצר לא התקבל. כאשר מדווחים על מוצר שלא הגיע בסמוך למועד ההגעה האחרון, ניתן לבקש זיכוי מטעם הגנת הקונה.
חג שנחוג במשך כשבועיים בסין לרוב סביב סוף ינואר ותחילת פברואר של כל שנה. זה החג הגדול והפופולרי ביותר בסין. החג מבוסס על לוח השנה הסיני הירחי, לפיו אחד מ-12 בעלי החיים בגלגל המזלות הסיני מעניק את אופיו לשנה כולה. מקובל לציין את ראש השנה הסיני על ידי הענקת מתנות בין חברים וקרובי משפחה. אי לכך, אתרי הקניות הסיניים מציעים גם הם מבצעים רבים ושפע של ימי מכירות מיוחדים בימים שקודמים לראש השנה. בשבועיים של ימי החג עצמו מרבית העובדים יוצאים לחופשה, ועל כן בתקופה זו מומלץ להיאזר בסבלנות לשילוח ההזמנות.
חג סיני חילוני שמתקיים ב-11.11 בכל שנה, שהפך עם השנים לחגיגת קניות בינלאומית של מבצעים שאורכת לרוב כשבוע. החג נוצר לראשונה ב-1993 בידי סטודנטים סיניים שביקשו ליצור יום שמכבד את אוכלוסיית הצעירים הלא נשואים במדינה. הרעיון ליצור מסורת חדשה התקבל בסין במהירות ונחגג עם הענקת מתנות בין חברים וקרובי משפחה. משם, הפך החג לאירוע בינלאומי שבו אפשר להשיג מוצרים מסין נמכרים במחירים המשתלמים ביותר שלהם במהלך השנה כולה. מומלץ להתכונן לפני יום הרווקים הסיני עם רשימת קניות ולבדוק כבר בימים שלפני ה-11.11 עבור הנחות.
יום מבצעים שהחל בארצות הברית ומסמל את פתיחת עונת הקניות לאחר חג ההודיה, לרוב בחודש נובמבר. הרצון להחזיר קונים לחנויות מוביל להורדת מחירים גורפת ולמבצעי סוף שנה. השם "יום שישי השחור" (Black Friday) מתייחס לנהירה ההמונית של הציבור לחנויות עבור מוצרים במחירי רצפה. בלאק פריידי התפתח בשנים האחרונות מחוץ לגבולות הברית וניתן להזמין באינטרנט מוצרים במחירי חיסול גם מארה"ב וגם ממספר מדינות הולך וגדל.
סייבר מאנדיי, או "יום שני המקוון" הוא יום קניות שמתקיים מדי שנה ביום שני שלאחר חג ההודיה בארה"ב. האירוע התחיל כתרגיל שיווקי של אתר קניות אמריקני לעודד קניות אונליין (מכאן שמו) והפך לאחד מימי הקניות הגדולים והמובילים ברשת האינטרנט בעולם כולו. כמו בלאק פריידי לפניו וכמו יום הרווק הסיני, יום שני המקוון מציע מבצעים על שלל מוצרים, ואתרים רבים וגדולים בכל העולם מעניקים הנחות חד פעמיות ייחודיות בתאריכים האלה. הסיבה היא חיסול מלאים לקראת סיום השנה ולמתעניינים מחכות הזדמנויות רבות למציאות של ממש.
פייפאל היא חברת תשלום באינטרנט שנמצאת בבעלות eBay. פייפאל Paypal מאפשר לבצע עסקאות מאובטחות באינטרנט ללא שימוש בכרטיס אשראי. כדי להשתמש בפייפאל על הגולשים להירשם לאתר ולהכניס את פרטי האשראי באופן ראשוני. האתר יוצר עבורם חשבון פייפאל שמקושר לאשראי ואיתו ניתן לבצע עסקאות ברחבי הרשת. פייפאל משתמשים בטכנולוגיית הצפנה שמטרתה לשמור על פרטי האשראי. היתרונות של שימוש ב-PAyPal כוללים ביטחון, מהירות שימוש, ובייחוד מערכת הגנת הקונה שלהם – הגנה שמבטיחה את קבלת המוצר שמזמינים, או את כספכם בחזרה. השימוש בשירות פייפאל הוא חינמי וכולל אפילו מערך שירות לקוחות בעברית.
ימי השבוע שאינם ימי חג, חופשה, וכל יום אחר שבהם העסק לא פועל. הימים עשויים להשתנות לפי תקופות השנה ואירועים חריגים כמו אסונות. למרות זאת, ישנם חוקים ברורים בנושא: ימי חג נקבעים באופן גורף במדינה, כך שגם אם עסק פועל בשבת, היום הזה עדיין נחשב לפי חוק כיום חופש ולא כיום עסקים. בנוסף, יום עסקים מחושב תמיד יום לאחר ביצוע העסקה ולא באותו היום. במקרה של שילוח חבילות באינטרנט, רצוי לזכור כי ימי חופשה משתנים עבור מדינות בחו"ל, כך לרוב יום ראשון יהיה יום עסקים בישראל אך יום חופשה במדינות זרות. בישראל יום עסקים בנקאי מתייחס לימי ראשון עד חמישי לא יאוחר מ-18:30 ויום שישי לא יאוחר משעה 14:00.
החזר כספי חלקי או מלא של סכום העסקה שבוצעה, או מענק כספי שניתן כפיצוי על עסקה שבוצעה. מדיניות הזיכויים בישראל ברורה ונקבעת לפי תקנות הגנת הצרכן. עבור מוצרים שהוזמנו מחו"ל ברשת האינטרנט, כל אתר מגדיר את מדיניות הזיכויים שלו לפי התקנות שלו במסגרת תקנות הגנת הקונה. מרבית אתרי הקניות הגדולים, כמו אלי אקספרס ואיביי, מעניקים זיכוי במקרים הבאים: 1. מוצר שהוזמן דרכם הגיע פגום; 2. המוצר הגיע שונה מהתיאור שלו בדף המוצר; 3. המוצר לא הגיע לאחר שחלף מועד ההגעה האחרון. לרוב, אתרים אלו דורשים הוכחות מצולמות, ועדיף בסרטון וידאו, כהוכחה שהמוצרים התקבלו שלא כנדרש. את הזיכוי אפשר לקבל במרבית המקרים כיתרה כספית באתר הקנייה או כהחזר כספי לכרטיס האשראי במחזור החיוב.
באתרי הקניות באינטרנט, דף מוצר הוא עמוד האינטרנט שכולל את המידע על פריט מסוים ואת הקישור להזמנה שלו. בדף מוצר נמצאים לרוב: תמונת המוצר, מחיר המוצר, מידע על עלות משלוח, וכן מפרט טכני של מרכיבי המוצר ותיאור של אופן השימוש בו. מכיוון שהקנייה באינטרנט נעשית מרחוק בצורה וירטואלית, עמוד מוצר טוב כולל מידע ברור ומקיף. לעתים קרובות דף המוצר יכלול סרטון וידאו קצר. במקרה של פרטי לבוש, דף מוצר יכלול גם טבלת מידות שמציגה גדלים מדויקים בס"מ. בדף המוצר מצויים לעתים קרובות פרטים אודות המוכר וכן חוות דעת של גולשים על המוכר ועל המוצר עצמו, שמוסיפים למוניטין שלו ולביטחון של הגולשים לקנות ממנו.
באינטרנט, קישור או "לינק" בשמו הלועזי הוא טקסט לחיץ, שניתן להקליק עליו באמצעות העכבר ולגלוש ישירות לעמוד מידע שמקושר אל הטקסט. לינק הוא אמצעי נפוץ באינטרנט כדרך לעבור מעמוד אחד לעמוד אחר. לינקים משמשים למעבר לשירותים רבים שנמצאים ברשת, כמו שליחת דואר אלקטרוני, ניווט אל עמודי אינטרנט שונים, הורדה של קבצים ועוד.
עמוד "צור קשר" או "צרו קשר" הוא איזור באתר שדרכו ניתן לפנות ישירות אל בעלי האתר או על צוות השירות. עמוד צרו קשר כולל לרוב תבות טקסט שבתוכן הגולשים מתבקשים להכניס את הפרטים האישיים שלהם, כמו שם פרטי ושם משפחה, בצירוף פרטי יצירת קשר, כמו מספר טלפון וכתובת דואר אלקטרוני. בנוסף, עמוד צור קשר לרוב יכלול תיבת טקסט שבה נוכל להקליד את תוכן הפנייה שלנו. מדיניות המענה של אתרים שונים להודעה שנשלחה באמצעות עמוד צרו קשר משתנה בין אתר אחד לשני, אך נוהג מקובל הוא של החזרת תשובה תוך 3 ימי עסקים.
שגיאה 404 היא הודעה ברשת האינטרנט שמשמעותה שהעמוד שניסית להגיע אליו לא קיים. לעתים מציע עמוד השגיאה מספר דרכים אפשריות לפתור את הבעייה. הסיבה לשגיאה 404 היא לרוב בעייה בקישור או בכתובת באתר שאותה הקלדנו. מכיוון שניתן לעדכן עמודי אינטרנט, להוסיף או לגרוע מהם מידע, עתים בכתובת שבעבר הופיע עמוד תופיע שגיאת 404 לאחר שהעמוד חדל להתקיים. מכיוון שעמודי 404 פוגעים בדירוג של אתרי אינטרנט במנועי החיפוש, בעלי אתרים עושים מאמצים למזער במידת האפשר את מספר העמודים בהם מופיעה שגיאת 404.
ביטקוין הוא מטבע שלא תלוי בגוף מרכזי או ממשלתי. הוא חלק מקובץ ציבורי (המכונה "בלוקצ'יין") וניתן להשתמש בו באמצעות תוכנה של ארנק וירטואלי. בניגוד למטבעות ולכסף שמופק על ידי ממשלות ובנקים מרכזיים, ביטקוין מבוסס על רשת תקשורת בין יחידים. מטבעות ביטקוין נוצרים באמצעות תהליך של הקדשת כוח חישוב אלקטרוני המכונה "כרייה". נכון ל-2021, ביטקוין משמש לתשלום במדינות רבות בעולם על אף שאינו מטבע מוכר על ידי אף מדינה מלבד יפן. ניתן להשתמש בו לביצוע עסקאות בקלות ובמהירות דרך האינטרנט ובבתי עסק שמאפשרים תשלומים באמצעותו.
הכנסת סחורה לתוך שטחי מדינת ישראל מחו"ל נקראת 'יבוא אישי'. רשויות המכס מגדירת את סוג המוצרים שמותר להכניס לתוך ישראל, את המוצרים שאסור ואת אלו שמותר באישור מיוחד ועבור תשלומים נוספים. זאת במטרה למנוע פגיעה בכלכלה המקומית. יבוא אישי, בניגוד ליבוא מסחרי, מיועדים לשימוש הפרטי של המזמין וקרוביו ולא למטרות מכירה או ייצור. כדי לברר את ההגבלות על כמות המוצרים המותרת ליבוא אישי ואת סוגהמוצרים המותרי, הקימה רשות המכס מערכת ליבוא אישי .
מדינות רבות וכן אתרי אינטרנט מאפשרים ללקוחות את הזכות להתחרט לאחר קנייה ובתנאים מסוימים לקבל את כספם חזרה. הלקוח יכול לבטל חד-צדדית את העסקה שבוצעה וללא סיבה. בישראל, תנאי ביטול עסקה של הגנת הצרכן משתנות ממוצר למוצר וכוללות הגבלות זמן שונות ומוצרים שונים שעבורם ניתן לבטל את העסקה. אתרי קניות באינטרנט כמו עלי אקספרס, איביי ואמזון מפעילים חוקי ביטול עסקה משלהם במסגרת הגנת הקונה. לרוב ניתן לבטל עסקה אינטרנטית אם המוכר עדיין לא שלח את המוצר.
מחזור חיוב, או "מועד חיוב" או הזמן שהוגדר מראש בכרטיס האשראי עבור גביית הסכומים שחויבו לאורך החודש. במועד זה הסכומים יורדים בבת אחת ומתחיל מחזור חיוב חדש. מחזורי חיוב מקובלים של כרטיסי אשראי הם ה-2, ה-10, ה-15 וה-20 לכל חודש בחודשו. מועד החיוב נקבע בהזמנת כרטיס האשראי וניתן לשנות אותו בכל שלב על ידי בקשה מהבנק או מחברת האשראי. מומלץ לקבוע את מחזור החיוב בתאריך שיעזור להתנהל כלכלית באופן נוח בהתאם למועדים שבהם נכנסים ויורדים סכומים גדולים מכרטיס האשראי.
משרד הכלכלה הגדיר מספר מוצרים שהכנסתם לישראל בדואר אסורה בחוק. הסיבות לאיסור שונות ורשימת המוצרים מתעדכנת באופן קבוע. הפריטים הבולטים ברשימה הזו הם מוצרים כמו סמים, מכונת ומשחקי מזל, חומרים פורנוגרפיים, צעצועים מסוכנים כמו אקדחי פיקות, חומרי הסתה פוליטיים, מזון טרי ועוד. כדי לברר האם מוצר שברצונכם להזמין מחו"ל אסור לשימוש ניתן לבדוק ב מערכת ליבוא אישי של משרד הכלכלה וכן במוקד של משרד הכלכלה בטלפון 2990*.
רשויות המכס ומשרד הכלכלה הגדירו רשימה של קטגוריות של מוצרים שהבאתם לארץ מחייבת תשלום של מס נוסף. שיעור המס הזה משתנה בהתאם לסוג המוצר. לדוגמה: מוצרים שכוללים חומרים מסוכנים, כמו גז מתלקח ואפילו סוללות, כוללים לרוב תשלום נוסף על מנת להכניסם לארץ. מוצרי אלכוהול וטבק, חלקי חילוף לרכב, תרופות, מוניטורים לתינוקות ואחרים חייבים גם הם בתשלום נוסף. כדי לראות את הרשימה המעודכנת של המסים המדויקים, ניתן להוריד מן המאגר באתר הממשלתי את טבלת המסים הכרוכים ביבוא אישי. בכל שאלה לגבי יבוא אישי של מוצרים מסוימים לארץ ניתן ליצור קשר עם מוקד משרד הכלכלה בטלפון 2990*.
צ'אט היא שיחה או מערכת שיחות שמנתהלות בכתב ברשת האינטרנט. קיימות מערכות צ'אטים רבות באינטרנט שמטרתן החלפת מסרים בין משתתפים בזמן אמת. אתרי אינטרנט רבים מציעים צ'אט כדרך למתן שירות בזמן אמת בין נציגים ללקוחות. לעתים צ'אט עשוי להיות אוטומטי, ולהכיל טקסטים שהוזנו מראש, כמו במערכת ניתוב שיחות טלפונית. צ'אטים רבים מציעים אפשרות לשמור את תעתיק השיחה ובכך לשמור אותה לצורך תיעוד.
נציג שירות – אתרי קניות – שירות
מרכז מיון דואר הם סניפי דואר ענקיים שמקבלים דואר לשליחה או להפצה פנימית בתחומי המדינה. במרכז המיון סורקים את מספרי המעקב של חבילות דואר ומשייכים אותם למרכז הדואר הנכון להפצה בתוך המדינה. כשמדובר בדואר יוצא, במרכזי המיון יכולים להוסיף מספר מעקב לחבילה כדי לשייך אותה לחברת התעופה המתאימה שמפיצה את דברי הדואר למדינה הנכונה בחו"ל. מרכז המיון הארצי של ישראל נמצא במודיעין.
תעודת משלוח, או שטר משלוח, הוא מסמך לוגיסטי שמופק עבור חבילה על מנת לשלוח אותה ליעדה, והוא משמש כתעודת הזהות של הפריט ששולחים בזמן המסע מהשולח אל הנמען. המסמך נוצר לרוב על ידי שילוב של נתונים של שולח החבילה ושל סניפי הדואר ששולחים את החבילה. תעודת משלוח כוללת לרוב מידע כמו: תכולת הפריטים בחבילה, משקו של כל פריט, ערך כספי של כל פריט, וכמובן את כתובת השולח והנמען, כולל מספרי טלפון של שניהם ליצירת קשר. מילוי נכון של תעודת משלוח מבטיח את הגעת החבילה אל יעדה המדויק.
ראשי תבות של Global Mail Transit Country שפירושן שפריט הדואר שהוזמן מועבר בין חברות תעופה שונות. כאשר רואים בעמוד מעקב משלוחים את ההודעה שההזמנה הועברה ל-GMTC, הדבר אומר שההזמנה הגיעה ראשית לשדה התעופה במדינת המעבר. משם ההזמנה מועברת למטוס של חברת תעופה אחרת, שתביא את פריט הדואר ליעד שלה. הנוהג של מעבר בין חברות תעופה קיים במשלוח מנקודות מרוחקות, או ממדינות קטנות שחברות התעופה שלהן מגיעות ליעדים שלא כוללים את היעד של ההזמנה.
קו משלוח הוא כינוי לנתיב ההפצה הפנימי של פריטי דואר בתוך מדינה מסוימת. כפי שהדואר הישראלי עובד באמצעות מספר דרכי הפצה, כמו דואר שליחים, דואר עם משלוח של 24 שעות וכן הלאה, קו-משלוח הוא האופן בו ההזמנה שלנו מועברת בתוך הארץ שבה נמצא המשלוח. לרוב, קו משלוח יוביל את ההזמנה שלנו אל מרכז המיון האחרון לפני עלייה למטוס ומשלוח לישראל.
שיטת משלוחים בינלאומית שמוצעת על ידי מוכרים מסין ומהונג קונג ליעדים ביותר מ-40 מדינות בעולם, כולל ישראל. המשלוח המהיר יחסית מתאפשר הודות לשיתוף פעולה בין רשויות הדואר של סים ולרשויות של מדינות נוספות בעולם, שנועד לזרז תהליכים בשיגור ובטיפול במשלוחים. בפועל, משלוח באמצעות אי פאקט מעט קצר יותר מאשר משלוח באמצעות דואר רגיל, אך מעט ארוך יותר מאשר באמצעות משלוח EMS. משלוח אי פאקט מוגבל לחבילות עד 3 ק"ג, שערכן לא עולה על 400$ וגודל מקסימלי של 60X90 ס"מ.
רשת המרכולים הגדולה באירופה. חברת קארפור הצרפתית יצרה את מושג ה'היפרמארקט' – שילוב של סופרמרקט לקניית מצרכי מזון ובית לבין קניון שבו ניתן לרכוש מוצרים נוספים בשלל תחומים. רשת קארפור מעפילה סניפים באירופה, דרום אמריקה, המזרח הרחוק, צפון אפריקה ובמספר מקומות נוספים. קארפור מציעים משלוחים מזון גם דרך רשת האינטרנט. קארפור כיום משמשת גם כמותג פרטי שמייצר יינות, גבינות, עוגיות, רטבים ומעדנים נוספים.
שיווק שותפים (Affiliate Marketing) הוא מודל שיווקי שבו חברה מאפשרת למפרסמים צד שלישי לייצר תנועת גולשים (טראפיק) או לידים למכירות עבור השירותים או המוצרים של החברה. המפרסמים צד שלישי נקראים שותפים, והם מקבלים דמי עמלה כתמריץ בתמורה למציאת דרכים לקידום החברה. הם יכולים לקדם מוצרים מסוימים, את החברה עצמה וכן לפעול במנועי חיפוש כדי להגביר את הנראות של החברה בהם. כמו חברות מכירות-ברשת (ecommerce) נוספות, זיפי מציעה תוכנית שותפים ותיקה עם 'תשורות כספיות משתלמות לשותפים שלה.
ניוזלטר (או איגרת מידע), הוא הודעה שנשלחת באי מייל, ובעבר נשלחה גם בדואר פיזי. ההודעה נשלחת על ידי ארגון ללקוחות, לחברים או לעובדים ומנויים אחרים ונמצא בה מידע רלוונטי ועדכני. הניוזלטר עשוי להתפרסם בתדירות יומיומית, דו יומית, שבועית, חודשית וכן הלאה. חברות מכירות רבות נוהגות להציע מבצעים ייחודיים בניוזלטרים, כגון מבצעים והנחות עדכניים, קופונים וידיעות על אירועי מכירות. הניוזלטר הוא פלטפורמה דו כיוונית שדרכה חברות יכולות להתכתב עם לקוחות ולקבל משובים, חחות דעת ובקשות בזמן אמת.